23. juuli 2010

Algus / Inception

"Inception", USA 2010. Rež. Christopher Nolan.


Selle Suve Suurfilm algab paljulubavalt, lausa nii unenäoliselt, et tundub, nagu kõik oleks võimalik nagu uneski. See, et elu on unenägu, pole muidugi uus idee. Inimene ei tea, kas ta elab või näeb und. Zhuangzhi ei teadnud, kas ta nägi unes, et on liblikas, või on ta hoopis liblikas, kes näeb unes, et on Zhuangzhi. Laiemalt võttes on küsimus reaalsuse, teadvuse ja kujutluse vahekorras. Mis siis, kui terve sulle tuntud maailm on üksikasjalik uni? Ja kui uni võib olla reaalsus, siis võib ta olla ka suurem kui reaalsus. Aegade algusest saati on unereaalsust ärkvelolekust kõrgemaks peetud. Unes avaldub jumalik tõde, mis virgele vaimule suletuks jääb, seda teadis juba Jaakob esimeses Moosese raamatus. Laias laastus sama - et unes ilmutab end sügavam tõde meie endi kohta - arvas Sigmund Freud ja tema eeskujul usutakse seda siiani.



Need küsimused ja uskumused on läbi aegade kõlanud ka kunstis, sealhulgas filmikunstis. Esimene, värskeim ja vältimatu paralleel on "Suletud saar", millega "Inceptionil" on ühine nii reaalsuse suhtelisuse teema kui peaosaline DiCaprio. Selles võrdluses paistab Nolani teos küll vaatemängulisem ja köitvam kui vanameister Scorsese oma. Põnevam ja sisukam ka.

Peale inimliku reaalsuse olemuse tegeleb Nolan veel näiteks küsimusega, kuidas sünnivad ideed, mis juhivad meie elu. Lisaks Márquezi "Sinise koera silmi" meenutav armastuslugu ja suurejoonelised unelinnad. Aga kui pisut kaugemale vaadata, siis Nolani enda varasema loomingu, eeskätt "Memento" kõrval on "Inceptioni" olulisim eelkäija ilmselt "Maatriks", mis küsis samuti reaalsuse ja tõe järele efektse märulipõneviku vormis, kuigi päris Wachowskite meistriteose tasemele "Inception" paraku ei küündi.



Ühelt poolt ajab Nolan, nagu ikka, asjad kole keeruliseks ja segaseks ning see ei tööta siin pooltki nii hästi kui "Maatriksi" sirgjooneline messiaks-saamise lugu, mis suutis kõigest hoolimata lõpuni üllatusi pakkuda. Tänu "Inceptioni" mitmekihilisusele pole küll sündmuste käik ette teada, kuid loo ja maailma pingutatud konstrueerituse tõttu kahaneb huvi filmi vastu pikapeale tuntavalt. Teisalt aga ei realiseeru paljutõotava alguse lõputuist võimalusist ligi kolme tunni jooksul kuigi palju. "Inceptioni" unenäoilm ja selles aset leidev märul kannatab liigse realistlikkuse ja loogilisuse all. Esineb üllatusi ja paradokse, aga suur osa filmist koosneb täiesti tavapärasest kõmmutamisest ja tagaajamisest. Mu meelest on kogu see nüri paugutamine mahavisatud raha, mille oleks võinud kulutada hoopis fantaasiarikkamate keskkondade disainimisele. Sest "Inceptioni" modernsed unelinnad ei küündi oma mõttelennult ega enamasti ligilähedalegi kasvõi Jacksoni "Sõrmuste isanda" maailmale. Filmi ennast tsiteerides tahaks Nolanile öelda: "You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling".

(Paraja karuteene tegid "Inceptionile" treilerid, milles suurem osa muljetavaldavamaid unenäokohti ette ära näidati. Võimalusel soovitaks neid enne kinnominekut vältida.)



Tehniliselt pole filmile muidugi midagi ette heita. Lavastajatöö on suurepärane, näiteseltskond tugev. Teiste seas astub tuntud headuses üles väärikas briti vapilõvi Michael Caine, silmapaistvalt sümpaatselt esineb nooruke kanadalanna Ellen Page. Mitmed ebaloogilisemad unestseenid on vahvad. Silmarõõmu jagub siin küll ja küll. Kui õnnestub läheneda filmile stratosfäärini kergitatud ootusteta, siis on "Inception" tõhus tükk, mida tasub vaadata. Ent hõisked, et tegu on kõigi aegade filmikunsti ühe silmapaistvaima saavutusega, tunduvad hetkel siiski osana haibist ja meedias kunstlikult ülesköetud emotsioonidest. Ootaks sääraste hinnangutega vähemalt homseni.



"Inception": treiler ja kodukas. "Algus" Solarises ja Plazas. Arvamusi: IMDB (9.3/10), Rotten Tomatoes (8.2/10), Roger Ebert (10/10), Siim (8.5/10), Ninja Robot (8.3/10), Ruut (8/10), GuidoMukk (7/10), Trash (6/10), Malcolm (5/10), Karol Sepik, Delfi (võib olla läbi aegade kõige intelligentsem actionfilm), Tanel Tatter, sekretar.ee (uus klassika), Erxor (soovitan), Dream Scene (sobilik).

5 kommentaari :

joonas ütles ...

Pealkirjatõlke kohta ütleks, et "Algus" pole vale, aga mitte ka päris hea. Filmi kontekstis tähendab inception unenäos toimuvat mõtteiva, algidee kunstlikku istutamist kellegi pähe. Sellest algtõukest hakkab arenema idee, mis mõjutab inimese käitumist ja olemust. Ses mõttes võiks mõeldav tõlge olla ka "Algidee" või "Külv" või "Tekitamine" või "Eostamine".

Spellbound ütles ...

Paistab, et haip ja 10/10 jagavate vaatajate joovastus ei lahtu just seetõttu, et midagi nii mõtlemapanevat pole tükk aega olnud, aga see oleneb jälle inimesest endast. Ega Matrix on samuti paljude jaoks lihtsalt lahe actionfilm, aga kui uurida ja puurida leiab sealt nii mõndagi. Inceptioni kohta ei oska veel öelda...aga ehk lähiajal panen ka pärast kinokülastust paar sõna kirja.

Huvitavale filmile huvitav arvustus!

Gea ütles ...

Kuna ma ise ei ole filmide spetsialist, siis tavavaatajane mulle Inception väga meeldis. Näitlejad oli superhead ja filmi idee oli võimas!

GuidoMukk ütles ...

käin kindlasti kinos ära.

Allar ütles ...

Kusjuures idee oli ülimalt lihtne ja lõpupüänt ka nii maru igav. Mis siis lõppeks vahet on, kumb reaalsus on reaalne?

Aga see paugutamine muutus niivõrd tüütuks, et tõmbas tervele filmile kriipsu peale...