10. apr 2011

Saatuse büroo / The Adjustment Bureau

"The Adjustment Bureau", USA 2011. Rež. George Nolfi.


Kirjanduse filmiks konvertimine pole teadagi lihtne ja õnnestub kord nii, kord naa. Siiski panen just ulmekate puhul ikka ja jälle imeks, miks on taas linale jõudnud mõne tänapäeva lavastaja või stsenaristi abitu ja ebaoriginaalne vaimusünnitis, mis halvemail juhtudl toetub vaid efektidele või märulile - no näiteks "Sunshine" või "Avatar".

Ometi on läbi aegade kirjutatud tonnide kaupa geniaalset sci-fid, tulvil säravaid ideid, võimsaid maailmu ja põnevaid lugusid, mis filmimist väärt. Küllap peljatakse, et need on laiale publikule sobiva kiirmeelelahutuse tarbeks liig raskesti seeditavad, veidrad ja keerulised. Kas ikka on?



Filosoofikalduvustega ulmeklassikut Philip K. Dicki ei saa kuidagi ülearuses enesestmõistetavuses ega lihtsuses süüdistada, kuid mõnigi tema loomingul põhinev film on märkimisväärselt edukas olnud - näiteks "Blade Runner" ja "Minority Report".

Dicki külma sõja aegne paranoia ja reaalsuses kahtlemine töötab keerukusest hoolimata ka pool sajandit hiljem, kuigi tema tugevuseks pole ehk niivõrd soravad lood kui nende taga seisvad kummalised ideed. Dick oli mõnes mõttes samasugune kontseptsiooni-mees nagu Kilgore Trout ja tema mõtted on tänini sama aktuaalsed kui Trouti stepptantsu abil suhtlev tulnukas. Ühelt poolt on Dicki inimese ja olemise suhet uurivad tekstid üleajalised, teisalt pole maailm vahepeal põrmugi lihtsamaks läinud. Ning seda, et heast kirjandusest võrsunud intelligentne ulmefilm on võimalik, näitab ka Dicki 1954 ilmunud jutul põhinev "Adjustment Bureau".



Reaalsust kontrolliva agentuuri ideed kasutas Nolan mullu "Inceptionis" - võimalik, et Dicki mõjul. Neid kahte filmi kõrvutades kaldun Nolani eepilisele märulile eelistama "Adjustment Bureaud" ja mitte ainult Dicki mõttelennu suurema originaalsuse ja haarde pärast.

Ehk isegi rohkem võlus mind efektitsemise ja madina puudumine - see, et "Adjustment Bureau" rahulikult välja peetud visuaalne kest on puhtalt loo teenistuses ja laseb mul vaatajana segamatult selle pööretele keskenduda. Juba selle vaoshoituse eest olen valmis leppima nii Dicki võõrandunud paranoiale veidi sobimatult paksudes värvides peale maalitud romantika kui seda romantikat õõnestava keemianappuse protagonistide Matt Damoni ja Emily Blunti vahel, ja isegi ümaravõitu lahenduse - need kõik on pisiasjad, mis ei suutnud elamust rikkuda.

Üks toredamaid hollivuudi tükke, mida tänavu kinodes näha on saanud.



"Adjustment Bureau" kinodes: Solaris ja Forumcinemas. Arvamusi: IMDB (7.1/10), Rotten Tomatoes (72% fresh), Roger Ebert (6/8), arvustus.com (7.2/10), Dream Scene (pettumus).

Kommentaare ei ole :