13. jaan 2012

Südaöö Pariisis / Midnight in Paris

"Midnight in Paris", USA-Hispaania 2011. Rež. Woody Allen. 94 min.

Woody Alleni puhul on kerge meelestuma mõte, et tema filmid on kõik sarnased. Olen seda isegi väitnud, aga see ei vasta päriselt tõele.

Aasta oli kuuskümmend viis, kui kolm dekaadi varem sündinud Allan Stewart Konigsbergi kinokarjäär alguse sai, ja tänaseks on tema kontol kirjutaja, lavastaja ja näitlejana kolmekohaline arv linateoseid. Neis paarikümnes, mida ma näinud olen, on Alleni kui filmilooja elegantselt terav käekiri vähemalt seitsmekümnendate algusest saati küll selgelt, ja mida aeg edasi, seda selgemalt tuntav, aga filme on nende seas siiski üpris erinevaid.



Alleni ampluaa ulatub pikapeale tema leivanumbriks saanud isikliku taustaga mõrkjas-humoorikaist suhtepuntraist nagu "Annie Hall" või "Husbands and Wives" märksa kaugemale: ühelt poolt puhta paroodiani nagu Tolstoist ja Dostojevskist tõukuv "Love and Death", teiselt poolt päris tõsise draamani nagu "Cassandra's Dream" (tõsi, too on ainus siin nimetatuist, mida ma otseselt ei soovita).

Trash kirjutas kunagi, et pärast 1992. aastat pole Allenilt enam väärt kraami tulnud. Sellega ma küll nõus ei ole. No võib ehk väita, et Alleni absoluutne tipp jääb möödunud sajandisse, ja et sinna kuuluvad eelkõige häbitult enesekesksed lood nagu "Deconstructing Harry" (1997!), kus Woody astub üles nii kaamera ees kui taga. Aga kuidagi ei saa öelda, nagu poleks vanahärra uuel sajandil enam võimeline säravaid filme looma, ka isiklikult ekraanile astumata.

Viimast kinnitavad nii "Vicky Cristina Barcelona" kui "Südaöö Pariisis" - mõlemad kuuluvad väärt kraami kategooriasse nii lihtsalt romkommide kui Alleni filmidena. Nagu Alleni puhul tavaks, kõlbavad need kenasti ka korduvalt vaadata.

Hinne: 7/8



Õigupoolest tahtsin aga siinse postitusega lisaks Alleni ja "Midnight in Parisi" kiitmisele teha kummarduse blogile "Loe seda, mida sa filmis ei näinud" (raamatukava.wordpress.com), soovitades selle filmi kõrvale lugemiseks kahte raamatut.

Esimene neist on Hemingway "Pidu sinus eneses" (tlk Enn Soosaar): "Mind on viimasel ajal vaevanud Dostojevski," ütlesin ma. "Kuidas on see võimalik, et inimene, kes nii halvasti, nii uskumatult halvasti kirjutab, saab su peale nii sügavat mõju avaldada?"

Ja teine James Aldridge'i "Viimne pilguheit" (tlk Tiiu Viires): "Sa oled purjus," karjus Hemingway vihaselt. "Ei ole," sõnas Scott haavunult. "Ma olen lihtsalt heas tujus."



"Midnight in Paris" - hinnaguid: IMDB (7.8/10), Rotten Tomatoes (93%), Roger Ebert (7/8), kinoprojektor (7/10), Viljar Voog, ÕL (9/10), Darius (4/10), Annekreet (väga meeldis), Tristan Priimägi, Kinoleht (ka Alleni kõrget taset arvestades väike triumf).

Kommentaare ei ole :