17. jaan 2012

Tumedaim tund / The Darkest Hour

"The Darkest Hour", USA-Venemaa 2011. Rež. Chris Gorak.


Keegi ei väida, et see oleks hea film. Kriitikud sõimavad: Rotten Tomatoes hindab hetkel teose värskusastmeks 11%. Ja ikkagi see meeldib mulle, nagu ka näiteks "Skyline" (RT 16%). Naudin säärast kino nagu mingit salapahet. Nagu mõnelgi filmidest blogijal on ka mul nõrkus B-filmide ja eriti ulmekate vastu. Näidake mulle tulnukaid ja kosmost, ja ma olen müüdud mees, valmis andestama sada stampi ja tuhat totrust.

"Tumedaima tunni" põhiveaks pole mu jaoks mitte tervikuna klišeedest koosnemine - seda ma nimetaks pigem stiilipuhtuseks, postmodernseks mänguks kaanoniga, kui soovite. Et siin on tunda kõigi võimalike ulmekate mõjusid Tarkovski "Stalkerini" välja, on ainult tore. Ei, suurim häda on selles, et film on küll apokalüptilisest tulnukate rünnakust, aga tulnukaid pole näha. Not riilli. Nagu kohutavad koletised Fast Show programmist "That's Amazing": nähtamatud, kuulda pole midagi peale kohutava vaikuse ja jälgi ei jäta, sest hõljuvad. Tuleb küll tunnistada, et "Stalkeris" oli enam-vähem sama lugu.

Aga muidu on siin lõbu laialt. Tehakse kõvasti pauku, pulveriseeritakse enam-vähem anonüümseid tegelasi, kellest pooled on silmapaistvalt siredad näitsikud, lammutatakse Moskvat. Just nimelt Moskvat, härrased, mitte New Yorki või Pariisi nagu igas teises filmis. Ja kui te nüüd tulete ütlema, et Kreml õhitakse hoopis suurejoonelisemalt parasjagu linastuvas neljandas "Võimatus Missioonis", siis jah, tõepoolest, aga kas seal korralikku vene keelt räägitakse? Ei räägita. Räägitakse seda hollivuudi pidžinit, mis ajab koera ka naerma. "Tumedaimas tunnis" aga puhutakse perfektset Puškini keelt ja see on üks põhjus, miks seda filmi tommkruiisi tootepaigutuseepikale eelistada.

Pealegi areneb "Tumedaim tund" kogu oma trafaretsuse juures huvitavamalt ja põnevamalt kui "MI4" ja isegi kolmdee ei suuda selle head väljanägemist rikkuda. Lavastaja Chris Gorak on muide kunagi leiba teeninud Gilliami "Hirmu ja jälestuse" ja Fincheri "Kaklusklubi" kunstilise juhina.

Võib olla ma ei tea suurt midagi kunstist, aga ma tean, mis mulle meeldib, nagu ütles paavst Michelangelole.




"Tumedaim tund" kinodes: Solaris, Plaza, Cinamon. Hinnaguid: IMDB (5/10), Rotten Tomatoes (11%), Peter Bradshaw, Guardian (1/5), Viljar Voog, ÕL (1.5/5).

Kommentaare ei ole :