1. veebr 2012

DocPoint-päiväkirja 2012. Toinen jakso

Veel kümme dokki, millest enamust sai näha Helsingis, paari ka Tallinnas.



HELL AND BACK AGAIN (USA-Inglismaa-Afganistan 2011). Lugu lihtsast ameerika jõmmist, kes läheb sõjaväkke, kuna tal on unistus inimesi tappa. Afganistaanis saab ta seda teha ja ka ise kuuli kerre. Näeme paralleelselt sõda ja vaevalist taastumist kodumaal. Sõja argipäevast põnevamgi on sõdurite hingeelu. Peategelane, kes liipab ka kodus ringi, relv käes. Kaplan, kes puhkeb mälestusteenistusel tähelipust rääkides nutma. Vist parim film, mida selle sajandi sõdade teemal näinud olen. 8/8

INVOKING JUSTICE (Jaapan-USA 2011). Indias kehtib lisaks tsiviilõigusele religioosne õigus. Moslemite asju otsustab šariaadi vaimus kogukondlik nõukoda Jamaat, kuhu kuuluvad ainult mehed. Naiste meelest pole otsused õiglased. Näiteks koduperenaiste surmad vormistatakse aina kokkamisõnnetusteks või enesetappudeks - isegi siis, kui kõik paistab viitavat mõrvale. Deepa Dhanraji film näitab, kuidas Tamil Nadu osariigi naised moodustavad vastukaaluks oma Jamaati, mis tegeleb peamiselt perevägivalla juhtumitega. Tulemustega on nii ja naa, aga kahtlemata on need paremad kui isehakanud india šerlokeil samuti mulluses dokis "Bengali Detective". Pealegi tõstab Jamaat tublisti naiste eneseteadvust. Filmina suht keskmine, soovitatav eelkõige vaatajale, keda huvitab India või naiste emantsipatsioon. 5/8



IZKOR - SLAVES OF MEMORY (Prantsusmaa 1991). Eyal Sivani varasem sionismikriitika on tõhusamgi kui "Jaffa". Autori sõnutsi oli "Izkor" Iisraelis suisa keelatud film. Räägib see sionistliku eneseteadvuse alustest, mis lastele koolis maast-madalast selgeks tehakse. Nendeks alusteks on, nagu rahvusliku identiteedi puhul ikka, eelkõige vastandumine ja ajaloolise kannatuse fetišeerimine (vaata ka Yoav Shamiri "Defamation"). Eestlaselegi tuttavad ideed esinevad juutidel märksa agressiivsemas ja militaarsemas vormis. 6/8

OLI KORD SAAR (There Once was an Island / Te Henua e Nnoho, Uus-Meremaa 2010). Hoiatav õppematerjal globaalse soojenemise tagajärgedest. Okeaanias ohustab Takuu paradiisisaare iidset kogukondlikku kultuuri lisaks modernsuse ja kristluse pealetungile merepinna tõus, mis ähvaradab uputada kogu saare. Õpetlik, kuid igavavõitu. 4/8



KUMARÉ (USA 2011). Filmilooja Vikram Gandhi kasvatab juuksed ja parra pikaks, omandab india aktsendi ja paar joogaharjutust ning asub guruna rahvast õpetama. Huvilisi ja uskujaid leidub, kuigi õpetus on tal põhimõtteliselt sama mis "Briani elu" nimitegelasel. Kapaga new-age-nalja, aga mitte ainult. Igatsus Õpetaja järele seostub inimeste sügavaimate soovide ja suurimate küsimustega. Suurepärane dramaturgia ja tempo. 8/8

HELPING MIHAELA (Soome 2011). Heaoluühiskond pole kerjustega harjunud ja reageerib valuliselt. Kas ja kuidas neid aidata saab? Siin teile tüüpnäide sellest, kuidas dokkide teostus kipub tihti teemale alla jääma. Antud juhul on hästi leitud teemast ja toredaist tegelastest - nii mustlastest kui heatahtlikest soomlastest - saanud amatöörlik film: kohati nagu veebikaameraga üles võetud ning ennekõike liiga pikk. Eelarvelised ja tehnilised piirangud on ehk vältimatud, vähene käärikasutus mitte. Oleks võinud lõigata alla tunni, enam kui poolteist on selgelt liig. 4/8



SENNA (Inglismaa 2010). Ringiratast kihutavad autod pakkusid mulle viimati pinget lapsepõlves, kuid seda traagilist tuhkatriinulugu vaatasin küll huviga. Ei tule just tihti ette, et dokfilmi kangelane saab otse kaamera ees surma. Õnnetuse põhjus võis ju olla tehniline, aga mulle kui vormelivõhikule jäi mulje, et Ayrtoni sõidustiil oli algusest peale eluohtlikult riskialdis. Lisaks lihtsale ja siirale brasiillasele joonistub karakterina kenasti välja tema riukalik arhikonkurent Alain Prost. 6/8

FOREIGN (Fremd, Saksamaa 2011). Veel üks näide sellest, kuidas saada paljulubavast teemast kesine film. Lõputu igavlemine ja ootamine Alžeerias võib olla oluline osa illegaalse kesk-aafrika immigrandi teekonnast euroopa lihapottide juurde, aga seda ei pea poolteist tundi ekraanil näitama. 3/8



THE SPECIALIST, PORTRAIT OF A MODERN CRIMINAL (Un spécialiste, portrait d'un criminel moderne, Iisrael-Prantsusmaa jne 1999). Eyal Sivani kahetunnine montaaž Adolf Eichmanni kohtuprotsessi jäädvustusest on mõjuv mõtisklus heast ja kurjast. Loe pikemalt siit. 7/8

ARVO PÄRT - 24 PRELÜÜDI ÜHELE FUUGALE (Eesti 2002). Kümme aastat vana asi, aga ma nägin seda Helsingis esmakordselt. See ütleb vist midagi eesti filmide kättesaadavuse kohta? Nojah. Igatahes on huvitav vaadata, kuidas maestro töötab ja mida räägib. Konarlik videokvaliteet ja vahetiitrite kriminaalne tüpograafia (Comic Sans) jätavad filmist veidi põlve otsas kokku klopsitud mulje. Viimane aeg oleks Pärdist uus dokk teha. 6/8



DocPoint 2012: parimad filmid, ääremärkusi.

DP Tallinn 2012: sissejuhatus. DocPoint Helsinki-päiväkirja: ensimmäinen, toinen ja kolmas jakso.

4 kommentaari :

Trash ütles ...

Supinil on üks Pärdist vändatud dokk veel mida DVD-le pole sattunud. Vanem varasem asi.

Trash ütles ...

Just mõned päevad tagasi sain teada. Tegin maja ees suitsu, naabrimees läks tütrega mööda ja hõiskas, et selline film on olemas. Ise näinud ei ole.

joonas ütles ...

Tõesti, tõesti, F-Seitsme kodukal on ära toodud: 1989. a. täispikk dokumentaalfilm helilooja Arvo Pärdist "Siis sai ohtu ja sai hommik". Huvitav, kus seda näha saaks?

Trash ütles ...

Eksisin, see oli Neulandi film, nimeks vist "Oreli sisse minek" või midagi sarnast.