28. veebr 2012

Kümme filmisoovitust - Jaan Ruus

Trashi blogis on selline tore rubriik nagu filmiküsitlus, kus eesti muusikud räägivad oma lemmikfilmidest. Püüdes seda väärt ideed remiksida, ilma et Kalev Rattus ja kapo mind kohe käeraudadega taga ajama hakkaksid, pärin filmitegijailt, kriitikuilt ja teistelt kinoasjatundjailt peaaegu, aga mitte päris sama:
Palun soovitage viit uuemat ja viit vanemat filmi, mis vääriksid enam tähelepanu - olgu sellepärast, et neid on teenimatult vähe tähele pandud, või hoopis sellepärast, et neist pole võimalik liiga palju rääkida ja neid tasub alati üle vaadata. Kust algab uus ja kus lõpeb vana, jäägu soovitaja otsustada, nagu seegi, mis žanris, mis tehnikas, mis pikkusega või kus tehtud filme valida.

Otsa teeb lahti eesti filmikriitika grand old man JAAN RUUS.



5 UUEMAT

NADER & SIMIN: LAHKUMINEK (Jodái-e Náder az Simin / A Separation. Iraan 2011, rež Asgar Farhadi). Tihti ette tulev tähtis küsimus, kumma vanema juurde jääb laps, kooritakse põnevikulikult lahti, ja järjest sügavamalt, uusi kihte haaravamalt.

TORINO HOBUNE (A torinói ló / The Turin Horse. Ungari 2011, rež Béla Tarr). Kinematograafia manifestatsioon, tour de force. C'est la vie Ungari moodi. Ettevaatust: ainult friikidele!

ET MEELDIKS KÕIGILE (Eesti 2011, rež Kristina Norman). Vabadussõja samba saaga detailimahukalt ja distantseeritult, küllalt kerge irooniaprisma läbi. Peaaegu Andres Söödi vaimus film.

ELEVANT KINGIPOES (Exit Through the Gift Shop. USA-Inglismaa 2010, rež Banksy). Popkunsti entusiastlik entsüklopeedia.

MAN ON WIRE (UK 2008, rež James Marsh). Köiel kõndimine kahe New Yorgi pilvelõhkuja vahel. Ürituse ettevalmistus ja ennekõike mees ise. Just nii tuleb kellestki dokumentaalfilmi teha. Muidugi, on ka ainukordne materjal.



5 VANEMAT

511 PAREMAT FOTOT MARSIST (Eesti 1968, rež Andres Sööt). Praeguste vanaemade-vanaisade noorpõlv. Kuuekümnendate noorus ja tavad. Lõpuks ka vanavanaemasid. Eesti kinomodernismi tippteoseid.

OKTOOBER (Октябрь (Десять дней, которые потрясли мир). Venemaa 1928, rež Sergei Eisenstein). Võimsa montaažiga kokku kuhjatud võimsad kujundid vene revolutsioonist. Mis sest, et välja mõeldud ja kunstlikult loodud - kui seda saadab sümfooniaorkester, on see etendus. Tuttavamaist tasub vaadata ka Eisensteini "Streiki" ja "Soomuslaev Potjomkinit".

JUHAN LIIVI LUGU (Eesti 1975, rež Peep Puks). Pildiluule, Juhan Liivi luule edasi antud adekvaatselt piltkujundites. Operaator Peeter Tooming. Audiovisuaalkunsti meistriteos.

TUHK JA TEEMANT (Poola 1958, rež Andrzej Wajda). Zbigniew Cybulski põlvkonnaroll, lugu poola metsavennast mitme leeri vahel. Armija Krajowa, kuhu ta kuulus, ei kandnud siiski saksa mundrit.

VIIMSEL HINGETÕMBEL (À bout de souffle / Breathless. Prantsusmaa 1960, rež Jean-Luc Godard). Kogu film ühel sõõmul. Varju, peitu, pakku - kelle eest? Jean-Paul Belmondo läbimurderoll. Rebiv montaaž.



JA LISAPALA

FANNY JA ALEXANDER (Rootsi 1984, rež Ingmar Bergman). Vaimustavalt peale vajuv suure režissööri lapsepõlve-eepika. Bergmani ehk kõige optimistlikum teos. Igale maitsele.

1 kommentaar :

Raul ütles ...

Tunnustan sind hea algatuse eest!
Saab häid filmisoovitusi tõelistelt asjatundjatelt.