15. märts 2012

Sinine Kõrb

"Sinine Kõrb", Eesti 2012. Rež. Ruti Murusalu. 58 min.

Huvitav eluloodokk, mis tekitab veidi vastuolulisi tundeid. Teostust vaadates võiks ju norida mõningase punasest puidust teatraalsuse kallal, mis mõjub peaaegu kämbilikult. See avaldub pisut pildis ja montaažis, aga eelkõige emotsioonide literatuurses rõhutamises melodramaatilise muusika abil, mis tõenäoliselt taodeldud mõju asemel kahandab usutavust, vähemalt minu jaoks.

Väljamõeldud näide, mitte siit filmist: kui filmi jutustaja või tegelane räägib surmast, siis on ehk liialdus näidata sinna juurde kalmistut ja mängida taustal Chopini. Liialdus muidugi ainult juhul kui eesmärgiks on traagiline, mitte koomiline efekt.

Võiks norida ka valdavalt tuhmi ja värvitu videokoloriidi kallal, millele värvikas pealkiri mõnevõrra liigset tähelepanu juhib. Ma ei räägi siin muidugi mitte arhiivikaadreist, vaid tänapäevastest, millele me oleme harjunud suuremaid nõudmisi esitama.



Aga filmiterviku mõttes on need samasugused pisipuudused nagu subtiitreis esinev Don Quijot.

Sest tervikuna on "Sinine Kõrb" ikkagi äärmiselt huvitav ja teretulnud portree ühest meie säravaimast loojaisiksusest. Balletimaailma ja kollase ajakirjandusega mitte kursis olijale nagu mina avab see tantsijannat lausa ootamatuist külgedest. Küllalt napisõnalise Kaie Kõrbi inimlik siirus ja avatus ka kõige isiklikumaist teemadest kõneldes jätab vaat et veel ebamaisema mulje kui tema tants.

Kaie Kõrb kui inimene on lavavälise eluga tunnise filmi fookuses lausa sel määral, et seansi lõppedes jäin unistama veel ühest sama pikast filmist, mis keskenduks balletile ning seda mulle kui võhikule päris müstilist kunsti veidi seletaks ja lähemale tooks. Palun järge.

Igal juhul tundus "Sinine Kõrb" mulle balletifilmina sisukam kui Darren Aronofsky "Must Luik" ja tantsudokina köitvam kui Wim Wendersi "Pina".




"Sinine Kõrb" kinos (15.-17.03.2012). Hinnanguid: Mukk (6/10), Margit Adorf, Sirp (kõik, mis ekraanil näha, on kena ju küll, aga siiski vaid pinnavirvendus).

2 kommentaari :

GuidoMukk ütles ...

Saab sult ikka kõvasti kiita. Kui teeb ka sinu jaoks "Mustale Luigele" ära.Olen Kaie Kõrbi seoses tööga ka ise paar korda ligidalt näinud.
Esmapilgul tundub ta pisut naiivne ja eluvõõras. Kuid hiljem saad aru milline oma ala fanatt ta on. Ja oma ala proffide vastu on mul alati vaid sügav respekt ja lugupidamine.

joonas ütles ...

"Must Luik" oli mu jaoks pettumus, õõnes eputamine. Kõrb see-eest tundus ulmeliselt põnev persoon. Pole taolist ei elus ega filmis kunagi kohanud.