2. juuli 2013

Karlovy Vary 2013, část 1: Like Father Like Son, An Episode in the Life of an Iron Picker...

Kümme säutsu ilmakuulsalt Karlsbadi festarilt Lääne-Böömimaal.



HARMONY LESSONS (Uroki Garmonii, Kasahstan-Saksamaa-Prantsusmaa 2013). Koolikiusamise kaudu avatud maailm kui Herbert Spenceri fraas "survival of the fittest". Tugev, ambitsioonikas debüüt lavastaja Emir Baigazinilt. Karmi teema kohta üllatavalt rahulik, vaoshoitud, jahe, justkui emotsioonitult realistlik jutustus, kuid ka sümbolismiga pole kokku hoitud. Kaunis, puhas, selge ja detailitundlik kaameratöö (Aziz Zhambakiyev, Hõbekaru Berlinalelt). Kasahhi filmi puhul torkab silma, et põhipaha nimi on Bolat. ★★★



THE PERVERT'S GUIDE TO IDEOLOGY (UK-Iirimaa 2012). Kaks ja veerand tundi vaimukat audiovisuaal-loengut "maailma kõigi aegade suurimalt filosoofilt", nagu Slavoj Žižeki kohta on kunagi kenasti öelnud Tiit Hennoste. Uus loeng on järg Žižeki kuue aasta tagusele perverdi teejuhile kino juurde - sama teravmeelne ja nauditav, sama täis näiteid tuntud ja vähem tuntud filmidest. Nagu hea loengu puhul ikka jääb meelde vaid murdosa, ja provokatiivsete ideede vettpidavust on jooksult raske hinnata. Aga inspireeriv kraam igatahes. ★★★☆



MIRACLE (Zázrak, Slovakkia-Tšehhi 2013). Dokumentalist Juraj Lehotský väike, aeglane ja tasane draama teismelise kõuriktüdruku põhjalikult ummikusse jooksnud elust. Mängufilmidebüüdina sümpaatne, kuid mitte just eriline. ★★☆



A TOUCH OF SIN (Tian zhu ding, Hiina 2013). Omanäoline mastaapne mosaiik lõdvalt seotud lugudest, milles moodsa Hiina argielu äng kuhjub kohati vägivallapurseteks. Kummaline, raskesti mõistetav maailm, hoiab vaataja mõistatamas. Põhirõhk tundub olevat eetikal - süül, patul ja lunastusel. Režissöör-stsenarist Jia Zhangkele parima stsena priis Cannes'ist - oletaks, et originaalsuse eest. ★★★



LIKE FATHER, LIKE SON (Soshite Chichi ni Naru, Jaapan 2013). On suur ja haruldane kunst kõnelda pereväärtustest läägeks või lamedaks muutumata. Hirokazu Koreeda teeb seda oma peenetundelises ja muhedas draamas võluva elegantsiga. Pronks Cannes'ist (Prix du Jury). ★★



CAMILLE CLAUDEL, 1915 (Prantsusmaa 2013). Bruno Dumont on ennegi raskel sammul mõistuse ja religioosse usu piiridel astunud ("Hadewijch", "Hors Satan"). Käesolev film katoliikliku poeedi Paul Claudeli hullumajja pandud õest on taas mõtteainena väga huvitav, aga vahetu vaatamismaterjalina üpris raskesti talutavalt staatiline, ränk, peaaegu valusalt igav. Soovitatav ehk ainult karastunud kunstfilmi-huvilisele. Juliette Binoche teeb nimiosas võimsa rolli, kuid kogu meie kinode frankofiilia ja Binoche'i-armastuse juures ei usu ma, et ükski neist söandaks Dumont'i kavva võtta. ★★★ (PS. Siiski, siiski, filmi on Sõprusse oodata. Respekt.)



AN EPISODE IN THE LIFE OF AN IRON PICKER (Epizoda u životu berača željeza, Bosnia ja Hertsegoviina 2013). Danis Tanovići dokilik draama Euroopa pimepunktis virelevast mustlasperest, kelle elujärg meenutab pigem kolmandat maailma. Geniaalselt lihtne, inimlikult puudutav ja jõuliselt meeldejääv lugu. Berlinalelt parima näitleja preemia Nazif Mujićile ja hõbe (žürii grand prix) filmile tervikuna. ★★★★



CUTIE AND THE BOXER (USA 2013). Tänavu USA dokirežii kategoorias Sundance'i võitnud portree boheemlikust jaapani vanapaarist, modernkunstnikest, kes on nelikümmend aastat New Yorgis koos elanud. Vahvad, värvikad tüübid, aga kahekümneaastase vanusevahega paari suhetele keskenduv film kipub teises pooles kergelt venima ja nende loomingu iva jääb kuidagi lahti rääkimata, kunst justkui asjaks iseeneses. ★★★



THE GRANDMASTER (Yi dai zong shi, Hongkong-Hiina 2013). Pole kunagi väga suur Wong Kar-Wai fänn olnud, ta on enamasti ikka liiga ähmane tundunud, kuid mida aasta edasi, seda enam jõuan tema impressionistliku poeetikaga ühele lainele. Käesolevas eluloofilmis kung-fu-gurust Ip Manist on lisaks Kar-Wai harjumuspärasele magusvalusale romantilisele igatsusele ja unenäolisele visuaalile veel külluses retrobarokki, wuxia-balletti ja vabalt tõlgendatud ajaloolist tausta, mis kõik kokku annab juba vaat et Zhang Yimoule tolle enda territooriumil silmad ette. Ja siingi on naispeaosas ebamaine graatsia Zhang Ziyi★★★☆



IT'S ALL SO QUIET (Boven is het stil, Holland-Saksamaa 2013). Minimalistlik draama keskealisest taluvõllist, kes põetab oma elatanud isa. Nagu pealkirigi ütleb, äärmiselt aeglane ja sündmustevaene. Ei mallanud lõpuni vaadata.



- Karlovy Vary 2013, část 1
Karlovy Vary 2013, část 2
Karlovy Vary 2013, část 3
Karlovy Vary 2013, část 4
Karlovy Vary 2013, část 5

Kommentaare ei ole :