7. nov 2013

Londoni festivali logi 2013, teine osa: All Is Lost, Nebraska, Gravity, Drinking Buddies...

Veel kümme filmi.



KILL YOUR DARLINGS (USA 2013). Harry Potter mängib Allen Ginsbergi tõsielupõhises loos noortest biitnikest ning nende ühisest sõbrast ja muusast Lucien Carrist. Ontliku, profilt üles võetud ajastupildi ja haruldaselt dramaatilise kasvuloona pole paha, kuigi huvi asja vastu hoiavad üleval vast pigem kuulsad prototüübid kui film ise. Igal juhul tublisti etem kui Walter Sallesi mullune saba ja sarvedeta "On the Road". 6/8



ALL IS LOST (USA 2013). Eeskujulik merehädalise-eepos: vanamees ja meri suures plaanis, igasuguse loba, emomise, taskufilosoofia, neooni ja animatsioonita. Lihtne idee, perfektne teostus. J.C. Chandor ("Margin Call") on hetkel Ameerika kõvemaid filmiloojaid. 8/8



BERTOLUCCI ON BERTOLUCCI (Itaalia 2013). Kopsakas kollaaž itaalia elava klassiku Bernardo Bertolucci intervjuudest. Ligi kaks tundi tihedat teksti on veidi kurnav, kuid filmihuvilise jaoks on jutt sisukas ja mõtteainet jagub. Nagu mõnegi teise itaallase - näiteks Fellini - puhul kõnetavad Bertolucci isik ja ideed mind siiani mõnevõrra enam kui tema looming. 6/8



THE CONGRESS (Iisrael 2013). Ari Folmani ulme-oopus oli suurepärane elamus ka teisel vaatamiskorral (esimesel korral muljetasin nii). Vaatan kindlasti veel, niipea kui võimalus avaneb. Pole parata - tundub, et parim film mitte ainult käesoleva aasta lõikes, vaid ka viimase kahe aasta jooksul nähtud sadade uute ja vanade linateoste seas. 8/8 (Loe pikemalt siit.)



BECOMING TRAVIATA (Traviata et nous, Prantsusmaa 2012). Kahetunnine meditatiivselt mõõduka sammuga vaatlusdokk "Traviata" prooviperioodist Aix-en-Provence'is võiks tõenäoliselt olla Kalle Käsperi lemmikfilm, aga mul, matsil, näe, puudub kiindumus nii ooperisse üldiselt kui Verdisse partikulaarselt, nii et ei viitsinud lõpuni vaadata. Filmitud on iseenesest kenasti.



DRINKING BUDDIES (USA 2013). Tore väike indi kahe õlletehases töötava kolleegi läbisaamisest omavahel ja elukaaslastega. Seda turustatakse komöödiana, ent pigem on see küllalt tõsine, aga ka värske, eluline ja meeldivalt stambivaba suhtedraama, kenasti välja peetud ja psühholoogiliselt veenev. Naispeaosatäitjad - Olivia Wilde ja Anna Kendrick - teevad eriti head tööd. 7/8



MISTAKEN FOR STRANGERS (USA 2013). Luuserist väikevend on vändanud oma suurest staar-vennast ja tolle bändist The National ebatavaliselt lõbusa ja sisuka rokkdoki, mis ei meenuta oma amatöörlikus kohatuse-koomikas ja ausas venna-armukadeduses sugugi tavapärast popp-idolaatriat. Pigem on sel ühisjooni Sarah Polley võimsa doku-perekonnalooga "Stories We Tell". Hetketi meenub ka klassikaline "This Is Spinal Tap". 7/8



GRAVITY (USA 2013). Alfonso Cuaróni ulmeoopus oli oktoobri alguseks juba nii kosmilistesse kõrgustesse haibitud, et ma ette nagu pelgasin natuke. Õnneks asjata. Ulmet kui sellist siin palju polegi, suht realismilähedane värk. Sisult lihtne, erilise sõnumita ellujäämispõnevik, ja muusikaga on tublisti üle pingutatud, aga kogu see kaaluta olek ja avakosmos on kahtlemata võimas vaatemäng peab-nägema kategooriast. Isegi va kolmdee tundub end ometi kord mängufilmis õigustavat. 8/8



STARRED UP (Inglismaa 2013). Šotlase David MacKenzie ("Perfect Sense") uus film on vangladraama Audiard'i "Prohveti" vaimus. Vägivald, intriigid ja sentiment, business as usual. Korralikult tehtud, aga minu jaoks küllalt mõõdukalt huvitav - küllap muuhulgas sellegi pärast, et subtiitriteta jäi arvestatav osa dialoogist arusaamatuks mõminaks. 5/8



NEBRASKA (USA 2103). Alexander Payne on teinud rea vaimukaid lugusid lihtsatest inimestest: "About Schmidt", "Sideways", "The Descendants". Tema uus film, tagasihoidlik rõudmuuvi vanadusest, väärtustest ja Teisest Ameerikast, meenutas mulle mõnevõrra Jarmuschi "Stranger than Paradise'i" - ju sellepärast, et mustvalge ja suurte staarideta. Massiivset kassaedu vast oodata ei maksa, ent igal juhul äärmiselt sümpaatne nukkernaljakas vaatamine. Jonnakat vanamehenässi mänginud Bruce Dern krooniti Cannes'is parimaks näitlejaks. 8/8



To be continued...

Kommentaare ei ole :