31. dets 2013

Issanda aasta 2013 parimad filmid, osa 1: dokid, õudukad, põnevikud, romantika

Taas on aastake igavikku pudenenud. Ei hakka seekord pikalt venitama, võtan oma kinoelamused juba aastavahetusel kokku. Muidugi, mõndagi on veel nägemata, aga millal poleks. Ehk edaspidi täiendan.

Tavaline diskleimer: pealkiri on eksitav nagu mu aastatabeleis ikka - "parimad" tähendab isiklikke lemmikuid piiratud ja mitmeti juhuslikust valikust aastal 2013 valminud filmitoodangu seast, mida olen nägema sattunud. Nagu ikka jätan filmid numbrilisse ritta seadmata ning jagan nad muudel alustel rühmadesse. Siit algatuseks dokid, õudukad, põnevikud ja romantika.



Dokumentaalfilmid (vähe, andestamatult vähe olen neid näinud sel aastal).

THE ARMSTRONG LIE (Armstrongi vale, USA). Haarav spordi- ja portreedokk põnevast isiksusest.

MISTAKEN FOR STRANGERS (USA). Lõbus rokkdoki dekonstruktsioon uussiira selfie/pereportree vahenditega.

Eesti dokkidest jättis sügavaima mulje ÕLIMÄE ÕIED.

Aasta enim räägitud, meeldejäävaim ja mõtlemapanevaim dokielamus oli THE ACT OF KILLING ("Tapatöö"), aga kuivõrd too esilinastus juba augustis 2012, siis paar kirjeldavat lauset eelmise aasta dokitipu postituses.



Õudusfilmid (neid nägin tänavu veel vähem kui dokke).

EVIL DEAD (USA). Jõhkra splätteri ja järjefilmina küllalt tubli saavutus, kuigi Sam Raimi klassikaga mõistagi ei konkureeri.

FRANKENSTEIN'S ARMY (Holland-USA). Vahva aurupunk-disainiga esimeses isikus üles võetud natsizombikas.

RIGOR MORTIS (Hong Kong). Aasia horroriga võrreldes on lõviosa Lääne hirmufilme nagu printsessi päevikud. You've been living like a little girl in the middle of your little world.



Põnevikud.

ALL IS LOST (Kõik on kadunud, USA). J.C. Chandori lavastatud Robert Redfordi monoetendus lekkival paadil väärib aasta põneviku tiitlit.

LOCKE (Inglismaa). Teine võimas minimalistlik mono-draamapõnevik, sedakorda autoroolis.

CAPTAIN PHILLIPS (Kapten Phillips, USA). Veenev tõsielupõhine piraadilugu Paul Greengrassilt.

GRAVITY (Gravitatsioon, USA). Alfonso Cuaróni grandioosne kolmdee-popkorn kaaluta olekus. Pinget jagub, silmakomm niikuinii.

OMAR (Palestiina). Šeikspiirist tõukuv hoogne tvist planeedi vast pingelisimas punktis.

Märul kui žanr on põneviku kaksikvend - ei hakka seekord eraldi jaotust tegema, mainin siinsamas ära kaks väga erinevat möllufilmi, mida ühendab visuaalile keskendumine: Guillermo del Toro anime ees kummardav "Pacific Rim" ning Wong Kar-Wai poeetiline "The Grandmaster".

Nõndaütleda päris-trillereist jäid meelde veel Danny Boyle'i "Trance" ja Niels Arden Oplevi "Dead Man Down".



Romantika.

ABOUT TIME (Ainult aja küsimus, Inglismaa). Meemaitseline ulme-romkomm briti esiromantikult Richard Curtiselt.

BEFORE MIDNIGHT (Enne südaööd, USA). Tõsisem suhtedraama. Richard Linklateri armastajad on jõudnud keskikka. Teravus on alles.

DABBA (The Lunchbox, India-Prantsusmaa-Saksamaa-USA). Elukogenud keskealiste ebatõenäoline juhukohtumine Mumbais. Delikaatne ja armas, minu jaoks aasta romkomm.

Patuga pooleks liigitaks romantika alla ka Joseph Gordon-Levitti "Don Joni", mis on küll rohkem komöödia kui romanss, ning Roger Michelli ja Hanif Kureishi "Le Week-Endi", mis on jälle rohkem vanakeste-draama.

Ja viimaks - kurioosumina simuleerib klassikalist armastuslugu ka "Comerade Kim Goes Flying", mille teeb huvitavaks küll mitte romantika, vaid päritoluriik.



Issanda aasta 2013 parimad filmid, osa 2: tõsised ja vähem tõsised draamad, kunstkino, aasta film.

Kommentaare ei ole :