21. nov 2018

Pöff 2018: Asghar Farhadi "Mineviku labürindid" ("Kõik teavad")

"Todos lo saben" / "Everybody Knows", rež Asghar Farhadi. 132 min.


"Mineviku labürindid" on pealkirjana levitaja (Acme) tõlkeäpardus. Hispaaniakeelne fraas "Todos lo saben" kordub filmi dialoogis ja on sisuliselt oluline, lausa võtmetähtsusega. Eesti pealkiri pidi samuti algul olema "Kõik teavad". Nii on kirjas Pöffi kataloogis ja programmis. Festivali alguseks aga oli pealkiri kahjuks juba peenutsevama vastu vahetatud ning selle all jõuab see kevadel ka meie kinolevvi. Uus pealkiri tundub eriti kohatu ja mage mõeldes sellele, et iraani staarlavastaja Farhadi on viis aastat tagasi juba vändanud filmi nimega "Minevik". "Mineviku labürindid" sobiks heal juhul pealkirjaks kas tolle tegemisest rääkivale dokile või siis järjele.

Mööngem küll, et eks "Todos lo sabeni" võigi ju sisuliselt mõnes mõttes järjena võtta. See on tüüpiline Farhadi: tihe, nüansirohke suhtedraama, kus järk-järgult selgub, kuidas kõigi tegelaste olevik ja valikud juurduvad mitut pidi mälestustes ja minevikus. Iraani vanameistri ehk õnnestunuim ja tuntuim saavutus selles laadis on särav "Lahkuminek". Sellest edasi on asjad minu silmis kahjuks allamäge läinud. Tema järgmine teos "Minevik" oli veidi nõrgem. Järgnes "Müügimees", mis ei rääkinud minuga üldse. Oletasin, et viga on mu teatrikauguses ja selles, et ma pole filmi lähtepunktiks ja taustaks olnud Arthur Milleri näidendiga tuttav. Farhadi sai selle filmi eest siiski Cannes'i parima stsena preemia ja järjekordse Oscari, midagi pidi seal ju olema.

"Todos lo sabeni" oli aga juba vaev vaadata. Kõik farhadilikud põhielemendid ja võtted on tuttavad, kuid loovad seekord ühtekokku tühise, formaalselt kokku traageldatud mulje, ei tööta enam üldse. Paberil tundub valem paljulubav: Farhadi, Hispaania, Penélope Cruz ja Javier Bardem. Ekraanilt aga vaatab vastu ebamääraselt pingevaba, pastakast imetud emo-seebiooper, täis ülepaisutatud võltsi ohkimist, mis pole usutavalt kirjutatud, lavastatud ega mängitud. Ma saan aru, mida Farhadi siin teha ja öelda üritas, aga tulemus on tüütu nagu võhivõõra maksuametniku suguvõsa kokkutulek, mis ei taha ega taha lõppeda.

Esimesest kümnest Pöffil nähtud filmist kaugelt viletsaim. Hetkeseisuga soovitaks sel festivalil veelgi kaugemale hoida ainult "Diamantinost".



"Mineviku labürindid" kinos (alates märtsist 2018): Forumcinemas. Hinnanguid: IMDB (7.1/10), Rotten Tomatoes (62%).

Kommentaare ei ole :